Copiii și internetul. Expunerea la pericole in mediul online

Copiii sunt expuși zilnic la fel de fel de pericole în mediul online. Cunoscând aceste pericole, ne va fi mai ușor să le îi ajutăm pe cei mici să le evite.

Tehnologia și copilul

Tehnologia evoluează semnificativ pe zi ce trece și devine din ce în ce mai accesibilă tuturor. În zilele noastre aproape oricine are acces la internet și la informație. Este internetul benefic pentru noi și pentru copii noștri? Ei bine, deși putem afla multe de pe internet și putem învăța lucruri, această informație trebuie filtrată. Totodată, în mediul online se află multe pericole la care copii noștri pot fi expuși, iar ele vor fi acolo întotdeauna.

Nu putem spune că internetul este bun sau rău. Este un instrument, iar cum îl folosim ne va spune dacă este benefic sau nu pentru noi. De aceea ce este important este să îi protejăm pe cei mici pe cât posibilul de problemele apărute în urma utilizării internetului, dar și să îi învățăm cum să le gestioneze în cazul în care se confruntă cu ele.

Care sunt aceste pericole în mediul online?

1. Una dintre cele mai răspândite probleme în mediul online, mai ales pe rețelele de socializare, este hărțuirea online (cyberbullying-ul).

Conform unui studiu realizat de Salvați Copiii, 54% dintre copii spun că s-a întâmplat ca cineva să îi deranjeze sau să-i supere pe internet, iar 15% dintre copii spun ca au fost postate mesaje jignitoare despre ei sau că au fost amenințați. Această problemă este reală și poate avea repercursiuni grave în rândul copiilor. Copii și adolescenții care sunt hărțuiți online au șanse mult mai mari să se gândească la sinucidere și mult mai multe șanse să dezvolte depresie.

Cum îi putem ajuta pe copii noștri?
  • Verifică toate setările de confidențialitate sau explică-i copilului tău de ce este bine să și le schimbe și faceți acest lucru împreună. Aceste setări îi permit copilului să nu distribuie cu alții informații, să nu le facă publice și să-i facă contul cât mai închis, astfel alte persoane necunoscute nu vor putea intra în contact cu copilul tău și nici nu îi vor vedea profilul.
  • Vorbește cu copilul tău despre această problemă, explicându-i că i se poate întâmpla oricui și dacă primește vreun mesaj jignitor, cel mai bine e să ignore mesajul, să blocheze persoana și să vină să vorbească cu tine despre situația respectivă, chiar și dacă este vorba de un prieten, coleg sau un cunoscut.

2. Dezvăluirea informațiilor personale îl pot pune pe copil sau chiar pe întreaga familie în pericol.

Cei mici nu își dau seama de consecințele acestei probleme, așa că cel mai bine este să:

  • Îi explicăm copilului importanța datelor personale și că nimeni binevoit nu îi va cere aceste date.
  • Instalăm o aplicație de control parental, care poate să identifice anumite informații și să blocheze trimiterea acestora.
3. Rețelele de socializare, cum ar fi Snapchat, Instagram și Facebook, sunt foarte populare în rândul copiilor. Din nefericire, aceste rețele conțin și foarte multe escrocherii.

Copii sunt foarte curioși, iar titlurile de genul ”Veci cine ți-a vizualizat profilul” sau link-uri primite de la alte persoane pot fi imediat accesate de către copil și pot ascunde viruși sau alte programe ce pot fi descărcate și pot dăuna calculatorului/telefonului/tabletei. De asemenea, pe aceste rețele copii distribuie și conținut personal, cum ar fi poze, locații sau alte postări, care îl pot face ținta hărțuirii online. 

Ce putem face?
  • Setarea unor reguli și explicarea acestora copilului tău, cum ar fi: nu descărcăm nimic de pe internet fără acordul nostru, nu vorbim cu persoane necunoscute etc.
  • Monitorizarea postărilor copiilor. În acest fel putem vedea dacă conținutul distribuit de aceștia este în regulă sau nu.
  • Putem folosi aplicații de protecție împotriva link-urilor periculoase.

4. Copii pot accesa pe internet o multitudine de site-uri. Multe dintre acestea au un conținut pornografic, violent sau alt conținut nepotrivit pentru copilul nostru.
Blocarea acestor categorii de site-uri este cea mai bună soluție, iar pentru acest lucru există diferite programe de control parental care blochează aceste site-uri, pentru ca cel mic să se bucure de internet, fără a accesa informații nedorite.

5. În studiul realizat de Salvați Copiii, peste 60% dintre copii au afirmat că se joacă online. Există multe jocuri online, și deși acestea pot avea beneficii (cum ar fi jocurile de strategie), pot fi și dăunătoare pentru copii (cum ar fi jocurile violente sau agresive). De asemenea, prin intermediul acestor jocuri, copii pot interacționa cu alți jucători necunoscuți. 

Copii se dezvoltă prin joc și nu putem să-i oprim din a se joace. Ceea ce putem face este să rămânem curioși în legătură cu interesele copilului nostru și activitatea sa online.

  • Discută cu copilul tău despre ce îi place să se joace și de ce
  • Întreabă-l ce a învățat din acel joc
  • Întreabă-l cu ce alți prieteni se joacă
  • Discută despre prietenii din lumea virtuală
6. Dependența este un aspect important la care trebuie să fim atenți. Multe ore petrecute online, pot avea consecințe grave pentru copil în ceea ce privește performanța școlară și integrarea socială. 
Cum putem ajuta?
  • Crearea unui program împreună cu copilul nostru legat numărul de ore petrecute online. 
  • Încurajarea copilului de a desfășura activități offline (jocuri de societate, sport, citit etc).

7. Expunerea și angajarea în activități ce implică un ecran afectează și funcționarea cognitivă a celor mici. Într-un studiu realizat de Hutton și colaboratorii, aceștia au observat că această expunere duce la o reducere a materiei albe din zone cerebrale asociate cu dezvoltarea limbajului și funcționarea executivă, în rândul copiilor de 3-5 ani. De asemenea, alți cercetători au observat că aceste expuneri pot duce la probleme de atenție și de concentrare mai târziu în dezvoltare. 
Ce putem face?
  • Limitarea expunerii la un ecran pe cât posibil, în rândul copiilor mici (sau chiar deloc până la 5 ani).
  • Crearea unui program împreună cu copilul nostru legat de numărul de ore petrecute în fața unui ecran.
8. Un alt aspect foarte important care este afectat de expunerea la un ecran din dezvoltarea copilului, este vederea. Copii pot dezvolta diferite probleme de vedere, sau chiar distrugerea ei, dacă aceștia petrec mult timp în fața ecranelor. 
Cum îi putem ajuta?

Centrul Integrativ Educația Vederii ne oferă soluții naturale pentru aceste probleme, prin implementarea de obiceiuri sănătoase. Pentru a afla mai multe infromații apasă aici.

După cum am observat, copiii sunt expuși unui număr mare de pericole în mediul online, iar utilizarea sigură a internetului depinde în mare măsură de gradul de implicarea părinților. Caută și tu acum un program de control parental pentru a-l ajuta pe copilul tău să prevină aceste pericole, și nu uita, cel mai important este să discuți cu acesta, făcându-l să se simtă în siguranță, în cazul în care apar probleme. Până la urmă, scopul întregului proces este de a-l învăța cum să folosească internetul în siguranță, într-un mod responsabil, nu de a-l prinde asupra faptului.

 

Sursa Foto: freepik

Bibliografie

  1. Salvați copii. Studiu privind utilizarea Internetului de către copii.  
  2. Daniel R. Anderson, Kaveri Subrahmanyam (2017). Digital Screen Media and Cognitive Development. Pediatrics, 140(Supplement 2), S57-S61.
  3. Johnson, G. (2006). Internet Use and Cognitive Development: A Theoretical Framework. E-Learning and Digital Media, 3(4), 565–573.
  4. Hamm, M. P., Newton, A. S., Chisholm, A., Shulhan, J., Milne, A., Sundar, P., … Hartling, L. (2015). Prevalence and Effect of Cyberbullying on Children and Young People. JAMA Pediatrics, 169(8), 770. 
  5. Van Geel, M., Vedder, P., & Tanilon, J. (2014). Relationship Between Peer Victimization, Cyberbullying, and Suicide in Children and Adolescents. JAMA Pediatrics, 168(5), 435. 
  6. Hutton, J. S., Dudley, J., Horowitz-Kraus, T., DeWitt, T., & Holland, S. K. (2019). Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children. JAMA Pediatrics, e193869. 
  7. Baumgartner, S. E., Weeda, W. D., van der Heijden, L. L., & Huizinga, M. (2014). The Relationship Between Media Multitasking and Executive Function in Early Adolescents. The Journal of Early Adolescence, 34(8), 1120–1144. 
  8. Skoric, M. M., Teo, L. L. C., & Neo, R. L. (2009). Children and Video Games: Addiction, Engagement, and Scholastic Achievement. CyberPsychology & Behavior, 12(5), 567–572.
  9. Rideout, Victoria J.; Foehr, Ulla G.; Roberts, Donald F. (2010). Generation M2. Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, January 2010.

 

 

 

 

Dacă ți-a plăcut ce ai citit, distribuie pe Facebook și ajută și alți părinți!